Power Walking

Wat is Power Walking?

Power Walking

Power Walking is meer dan lopen in een stevig tempo! Met de spierversterkende oefeningen gedurende het lopen zorg je voor sterkere spieren en een krachtiger hart.

Zonder hardlopen hetzelfde calorieverbruik

Doe je aan Power Walken, dan verbruik je evenveel calorieën als een hardloper op een normaal tempo. Met tot wel 500 calorieën per loop zijn de resultaten verbluffend. De natuurlijke vorm van wandelen belast de gewrichten op een normale manier, waardoor de kans op een blessure erg klein is.

Regelmatig wandelen doet wonderen voor je gezondheid

De 42(!) wetenschappelijke wandel studies van de afgelopen tijd bewijzen keer op keer dat wandelen uitstekend is voor je lichaam en geest. Helaas wordt een potje wandelen te vaak ondergewaardeerd. Toch is het de ideale manier om zowel fysiek als mentaal in vorm te blijven.

De studies laten zien dat regelmatig wandelen zorgt voor:

* Sterkere spieren

* Een krachtiger hart

* Stevigere botten

* Fitter geheugen

* Meer creativiteit

* Flexibeler worden

* Opgewekt humeur

* Eruit wandelen van depressie

* Minder kilo’s

* Fijne gesprekken

Voor wie geschikt?

Vrijwel iedereen kan één uur wandelen. Een uur achter elkaar hardlopen is voor de meeste lopers best lastig. Eén uur Powerwalken kan vrijwel iedereen, waarbij het calorieverbruik bijna hetzelfde is als bij hardlopen.

Waarom werkt het?

Wandelen maakt je opgewekt, houd hart- en bloedvaten gezond én voldoende bewegen zorgt ook voor afname op de kans van dementie.

Volgens de bekende Vlaamse fysiotherapeut Lieven Maesschalck bestaat er een hardnekkig misverstand dat hardlopen beter is dan wandelen. Wandelen is ongetwijfeld het gezondst. Want door flink te wandelen worden alle spieren in je lichaam geactiveerd, terwijl het lichaam niet zwaar wordt belast. De hartslag zal ook niet zo hoog stijgen als bij het hardlopen. Wil je vet verbranden, dan mag je niet trainen in hoge hartslagen, daarom is stevig wandelen zoals Power Walken een zeer goede optie.

Power Walken als medicijn

We moeten veel meer wandelen. Het is goed voor lichaam en geest. Dat zegt de Ierse neurowetenschapper en hoogleraar Shane O’Mara. Zo’n honderd jaar geleden liepen we gemiddeld vijftien kilometer per dag. Hij zegt de dag te prijzen wanneer huisartsen wandelen als medicijn gaan voorschrijven. Dat is veel beter want er zijn geen bijwerkingen.

Onderzoek met apparatuur laat zien dat cognitieve vermogens enorm toenemen door wandelen. Het levert je endorfine, het gevoel van je goed en gelukkig voelen. Zo maakt Power Walken je weerbaarder tegen depressies en ouderdomsverschijnselen.

Powerwalken en je hersenen

Shane O’Mara ontdekte ook dat de hippocampus in onze hersenen zich gedraagt als een spier die sterker wordt door meer te bewegen. Door het ouder worden gaat de kracht van je spieren achteruit, maar ook de hersenen. Door te Power Walken wordt onze hersenactiviteit meer gestimuleerd. Het resultaat is verbetering van ons gehoor, gezichtsvermogen, reactiesnelheid en geheugen.

Wandelen en lezen scherpt onze geest. Het heeft een herstellend en genezend vermogen. Je wordt prettig ouder als je blijft bewegen.

Hoe werkt Power Walken?

Power Walken heeft verschillende namen zoals conditioneel wandelen, sportief wandelen of fitwalk. Wil je met fanatiek lopen echt fitter worden, dan moet je stevig 6 à 7 kilometer per uur lopen. Dit is precies wat we met Power Walken stevig wandelen bedoelen.

Kenmerkend voor Power Walken is de krachtige armbeweging en sterke afzet met de voet. Hierdoor zijn veel spieren tegelijkertijd actief.

Zo komt je hartslag op het niveau dat je nodig hebt om conditioneel beter te worden. Ook wordt de ademhaling dieper, wordt de bloedsomloop versnelt en daarmee de zuurstoftoevoer vergroot. Het andere kenmerk is de spierversterkende oefeningen die we een paar keer tijdens de wandeling doen. Door de intensiteit van het flink doorlopen en de oefeningen kan het calorieverbruik wel oplopen tot 500 calorieën per uur.

Geen overbelasting

Artsen en fitness deskundigen geven aan dat Power Walken de perfecte workout is voor sterke spieren, minder kilo’s en een vrolijker humeur. Iedereen kan het, zonder overbelasting van de gewrichten, dat hardlopen oplevert. Hierdoor zijn blessures door Power Walken uiterst zeldzaam. Dit komt ook omdat het menselijk lichaam meer gemaakt is voor het wandelen dan hardlopen.

Voor Power Walken is geen speciale apparatuur nodig, alleen een paar hardloop-/ sportschoenen (die je bij Decathlon kunt aanschaffen).

Powerwalking trainingen

In groepsverband worden telkens andere routes gelopen rondom park Clingendael, zodat het nooit gaat vervelen.

Powerwalking training

Structuur van elke training

Je begint altijd met een warming-up en tijdens de Power Walking training, krijg je diverse spierversterkende oefeningen aangereikt om gezamenlijk uit te voeren. We sluiten de training af met een cooling-down, waarna je met je mede Power Walkers nog gezellig kunt napraten.

De training zorgt ervoor dat je afslankt, je spieren versterkt, je conditie verbeterd en overtollige vetten worden verbrand. Je zit met deze training in de juiste hartslagzone, tussen de 50 en 75% van je maximale hartslag, wat ideaal is voor vetverbranding. Dit is een gouden regel in de sportbewegingsleer.

Elke training gaat altijd door, of het nu regent of waait, we gaan gewoon powerwalken! Alléén als de verwachting erg slecht is, kan het afgelast worden. We melden je dit altijd.

Powerwalken voor beginner en gevorderden

Laag en hoog tempo afhankelijk van ervaring en conditie

Tijdens de opbouw van Powerwalkingclub Clingendael, leren we je de juiste technieken van het power walken te beheersen. We gaan bouwen aan je conditie, zodat je in je eigen tempo je spieren sterker maakt en een vrolijker humeur krijgt.

Het doel is dat je één uur op een redelijk tempo kunt power walken en de oefeningen kunt doen. Daarna gaan we, voor wie dat wil, een groep opzetten voor intensievere trainingen.

In deze groep wordt er van uitgegaan dat je met gemak 60 minuten, op een redelijk tempo, aan een stuk door kunt wandelen. In deze groep gaan we het tempo opvoeren en beginnen we met Power Walken. Met zo’n 6 a 7 km/uur word je meegenomen om een uur lekker te gaan bewegen door verschillende gedeelten van landgoed Clingendael en de mooie omgeving.

Geplaatst op vrijdag 28 februari 2020.

Over TrainOutside!

Dit bericht is geschreven door TrainOutside!. Het bedrijf valt onder sportschool uit Den Haag. Trefwoorden van TrainOutside! uit Den Haag : personal training, buiten sporten, power walking, gezonder lichaam, conditie training, sterkere spieren..

Lees meer over TrainOutside!.